Az elmúlt hetekben – a változások hatására – kimondottan sok szolgáltató kínálja ingyen a termékeit. Eleinte átsiklottam fölötte, de mostmár annyian teszik ezt, hogy fontosnak tartottam megvizsgálni a jelenséget. Nehéz időket élünk, kedves gesztus ajándékba adni azt, amit eddig pénzért adtál, de biztos, hogy szükség van erre? Persze jó látni, hogy ennyi vállalkozó teheti meg, hogy nulla forintért kínálja a portékáját mások javára, és jó látni, hogy nemes szívvel állunk egymáshoz, de üzleti szempontból vajon rendben van ez? 

Helyes célcsoport

Ha egyszeri szolgáltatásod, terméked van – workshop, e-könyv, tanácsadás –, amit most hirtelen ingyen adsz, rá fog csapni mindenki, akit egy kicsit is érdekel a téma, de pénzt nem feltétlen adna érte. Ami, akkor jó fogás, ha csupán a neved ismertebbé tétele a cél, viszont azon érdemes elgondolkodni, hogy valóban ők lesznek-e a te valódi célcsoportod, akiknek csupán ingyen kell a szolgáltatásod? 

Potenciális vevővesztés

Persze olyan is le fog az ajándékodra csapni, akinek amúgy nem okoz nehézséget, hogy kifizesse, de ha már ingyen van… Ezzel könnyen elveszítheted a potenciális vevőid nagy százalékát. Olyanok is hozzájutnak, akik egyébként megtehetik, hogy megvásárolják a termékedet és meg is vennék, de miért áldozzanak rá pénzt, ha te odaadod most csak úgy? Magas bevételi lehetőség csúszhat ki a markodból. 

Időcsapda

Ha folyamatos szolgáltatásról van szó – heti edzés, coaching – szintén magad alatt vágod a fát, hiszen, ha most ingyen van, akkor később milyen jogon vársz érte pénzt? A régi vendégeid nagy része meg fogja érteni, hogy mi a helyzet. Főleg, ha ezt jól kommunikálod nekik, de mindig vannak újonnan csatlakozók. Ha nem rágod a szájukba, hogy ez csak ideiglenes állapot, akkor nagyot fognak csalódni, amikor visszaáll a régi rend. 

Bizalomvesztés

Van egy célcsoportod, van egy vendég vagy vásárlóköröd, akiket tudatosan építettél magad köré. Ezzel szépen pozícionáltad magad a piacon, viszont, ha most hirtelen ingyenessé válsz, megtöröd ezt a pozíciót. Szinte mindenkinek eleget szeretnél tenni, ezzel csalódást okozva a már végzett hallgatóidnak, vagy azoknak, akik pénzért már olvasták a könyvedet. Hirtelen számukra is leértékeled azt, aminek valaha volt értéke. Innentől kezdve hogyan bízzanak benned és hogyan vegyék meg azt, amit szintén pénzért fogsz eléjük tenni? Hiszen lehet, hogy egyszer majd annak is sutba dobod az értékét. Komoly bizalomveszteség alakulhat ki, ami nem biztos, hogy megér néhány új lájkot a közösségi oldalakon. 

Mindenki a felszínen akar maradni, hisz nehéz időszak ez szinte minden vállalkozás életében. Minden hullámzik, és nem szabad elveszned a nehézségek miatt. Így természetes, hogy mindenki, így te is próbálkozol újabb és újabb népszerűsítési lehetőségekkel. De az ingyenességen túl sok más opció is van, amivel hasonlóképp jót tehetsz magadnak is és az ügyfeleidnek is. 

Mik lehetnek ezek? Összeszedtem néhányat inspirációképpen. 

Adhatsz valami pluszt! 

Kialakíthatsz „válság” csomagokat, felkínálhatsz új lehetőségeket. Például összevonhatod a könyved és a tanácsadásod árát, úgy, hogy az megérje mindenkinek. Szépségipari dolgozóként segítheted a hölgyeket, hogy otthon szépülhessenek, és összeállíthatsz olyan csomagot, mellyel ezt megteheti szalonon kívül. Esetleg átvállalhatod a csomagküldés árát, lényeg, hogy ne a terméked értéke vesszen kárba. 

Sorsolhatsz nyerteseket! 

Indíthatsz menő játékokat a közösségi oldaladon, ahol lehet az egyik terméked, szolgáltatásod a fődíj, akár több díj is lehet. Ha elég kecsegtető, és nem túl bonyolult a játék osztani fogja szinte mindenki, és terjed a vállalkozásod neve az éterben. A sok lájk mellett pedig a valódi célközönséged is bele fog esni a szórásba – viszont vigyázz! Ne vidd túlzásba, ha minden nap új játékot hirdetsz, akkor nem fognak komolyan venni. 

Kialakíthatsz zárt közösséget! 

Ha a már meglévő ügyfeleidnek szeretnél kedveskedni behívhatod őket egy csoportba, ahol csak nekik adsz ajándékot, lehetőségeket –  ők már bizonyítottak, és egy apró kedvességgel tovább emelheted a köztetek lévő jó viszonyt. Lehet, hogy nem lesz további ezer lájkod, de lesznek hűséges ügyfeleid.

Adakozz bátran! 

Ha mindenképpen ajándékba szeretnél bármit is adni keress bizalommal, számos szervezetet tudok, akiknek adományra van szüksége. Vagy magad is indíthatsz hasonló mozgalmakat, de mindenképpen címkézd az ügyet! Például edzőként szervezhetsz olyan edzéseket, aminek nem ára van, hanem hozzájárulást adhatnak a résztvevők, vagy kérheted őket egyenesen arra, hogy az általad megadott szervezetnek küldjenek adományt, melyért cserébe megkapják a te szolgáltatásodat. Máris fordult a kocka, nem a terméked értéke csökkent, csupán a befolyt összeg helye került át egy nemes közegbe. 

Tolvaj Sándor

Ki vagyok én?

Üdv, a nevem Tolvaj Sándor. A coaching és az önismeret által keresem annak a módját, hogyan élhetjük meg belső erőnket, kreativitásunkat, szabadságunkat. Misszióm, hogy az eddig megszerzett tapasztalataimmal segítek a hozzám hasonló fejlődni vágyóknak.