Bejegyzés címkék:

online marketing

Gyakran fölmerül egy-egy márkaépítő konzultáció során, hogy ingyenes weboldal szolgáltatást használjon-e ügyfelem, vagy pedig mindenképpen saját weblapot indítson?

Mivel erre nincs egyértelmű – a szakma által közvetített – álláspont, csupán a saját meglátásaimat tudom közvetíteni számodra. Íme:

Először is mérlegelni kell a kérdés mikéntjét és célját.

Kétféle célzattal szokott előfordulni:

  1. Az kérdezők egyik típusa a költséghatékonyságot célozza meg – tehát lehet-e ingyen weblapot üzemeltetni?
  2. A másik típus pedig a Google, és a terjedés miatt – tehát a megtalálhatósági szempontokat figyelembe véve szeretné körbejárni a segítségemmel a kérdéskört.

Őszintén szólva a második típusú kérdezőnek sokkal egyszerűbb válaszolni, mégpedig abból az egyszerű indokból, mert valószínűleg aki az első típusba tartozik és ingyen akar weblapot, ő nem lesz az ügyfelem – egyelőre. Őt még edukálni kell, hogy megértse – hosszú távú tervezéshez profi és hosszú távon fenntartható eszközökre van szüksége.

Vegyük azért ezt a lehetőséget is górcső alá! Tehát lehet-e ingyen weblapom?

Elindíthatsz egy blogot, vagy akár egy Wix-es oldalt, vagy bármilyen más weblap motort – akár ingyenesnek tűnő tárhelyen is, viszont rengeteg kompromisszumba fogsz ütközni. Szerintem ma már nincsen olyan, hogy egy vállalkozást nulla büdzséből indítunk, és pont a weblapon akarunk spórolni. Ide Henry Ford híres idézete jutott eszembe:

Aki azért nem költ reklámra, hogy pénzt takarítson meg, az ennyi erővel az óráját is megállíthatná, hogy időt takarítson meg.

Azért tartom a fenti kijelentésemet kézenfekvőnek, mert az ingyenes szolgáltatások nagyon erős kompromisszumokkal járnak. Lassú a szerver, kevés a tárhely, nem használhatsz egyedi domain nevet, nincsenek egyedi testre szabási lehetőségek. Adott esetben még nem kívánatos reklámokat is megjelenít a szolgáltató a weblapodon. És amikor ezektől szabadulni akarsz – növelni a tárhelyet, gyorsítani az elérést, egyedi kódot elhelyezni a weblapon, magadat reklámozni, nem pedig mást… és még sorolhatnám – abban a pillanatban küldik a számlát, hogy fizess.

És ez teljesen rendben is van, hiszen nekik is kell hazavinni kenyérre valót, mint ahogy neked is. Maga az ingyenesség egy reklámfogás, hogy megszerezzenek téged ügyfelüknek – ez az ő üzleti modelljük. Az a hátulütője ennek, hogy valószínűleg amikor elkezdesz nekik tejelni, akkor sokkal többe fog kerülni az egész, mintha elölről kezdve fektettél volna a dologba. És mivel ez az egész egy nagyüzemi történet, valószínűleg még így sem fogsz személyre szabott megoldásokat kapni úgy, mintha saját webfejlesztőd lenne.

Elmondtam a hátrányát. És akkor létezik olyan, hogy előny?

Kézenfekvő: ingyenes, nem kell hozzá webfejlesztő szakember, egyszerűen használható, nem kell hozzá előképzettség, gyorsan beüzemelhető

A kérdést, hogy mi a célod a weblapoddal rövid és hosszú távon érdemes feltenni magadnak, mielőtt belevágsz. Cicás blognak jó lesz, az tuti 😉 Ezúton elnézést kérek a macskatartóktól!

Nos, akkor elérkeztünk a másik kérdéskörhöz:

Vajon hamarabb megtalálják a blog szolgáltatónál elhelyezett weblapomat, mintha sajátot indítanék?

Többféle blogszolgáltató létezik. Van például a blog.hu, meg a wordpress.com, meg a blogspot, tumblr… és még sorolhatnám őket. Minden esetben abból az egyszerű kérdésből indulok ki:

Kié a weblap?

Amikor elkezdesz blogolni egy olyan szolgáltatónál, aki ingyen ad neked – vagy nagyon olcsón – egy instant felületet, és nincsen fájl és adatbázis szintű hozzáférésed, abban az esetben a weblap nem a tiéd. Mint ahogy például a Facebook profilod, és Facebook céges oldalad sem a tiéd. A szolgáltató rendelkezik fölötte – bármikor törölheti az ott lévő tartalmat, vagy éppen magát az oldalt is. Ha ő becsődöl és megszűnik szolgáltatni, viheti magával az egész anyagodat, amit az adott felületre felvittél. Nem számom kérhető érte, mert aláírtad (bekattintottad) a szerződést.

Ellenben amikor bérelsz egy tárhelyet, felrakod rá a fájlokat, beüzemeled az adatbázist és elkezdesz rajta blogolni, akkor fölötte korlátlan irányításod van. Ez a weblap a tied. A te felelősséged, hogy milyen időközönként csinálsz biztonsági mentést, a te felelősséged, hogy milyen tartalmat teszel fel rá. A te dolgod, hogy milyen szavakat használhatsz rajta – nem fog beleszólni a kutya sem. És ami fontos – ugyan a tárhely szolgáltató is csődbe mehet, viszont mivel hozzáférsz mindenhez, így tudsz menteni alkalmanként, és azt bármikor vissza tudod tölteni bárhová máshová. Másrészt pedig jogilag is védve vagy.

Mennyire megtalálható?

Amikor régen a Blogspotnál blogoltunk, azt nagyon szerette a Google, mert az ő tulajdona volt a Blogspot. Előrébb helyezte az ott lévő weboldalakat, mint bármely más weblapot. (Bevallom őszintén, nem is tudom, létezik-e még a Blogspot). A blog.hu esetén pedig azt mondtuk, hogy azért jó itt blogolni, mert beválogathatják a cikkeinket az index.hu címlapjára. Igen, ez egy jó lehetőség volt egy általános blognak. Viszont egy speciális szakmai blognak nem biztos, hogy olyan szuper lehetőség, mert ott egy hígabb közönség van – tehát a célközönség pont, hogy nem is biztos, hogy olvasta. Arról pedig nem beszélve, hogy a fenti pont figyelembe vételével egy ékes példát hozhatok az index.hu jelenlegi történései kapcsán (a cikk 2020 08 07-én íródott) – amikor is nem annyira releváns az a lehetőség, hogy kikerüljön a címlapra.

Az, hogy mennyire megtalálható a honlap, az annak függvénye, hogy mennyire készítették keresőbarát szemmel mind technikailag, mind tartalmilag. Ha egy profi, és velős tartalmat tudsz prezentálni, amire kíváncsiak az emberek, biztos lehetsz benne, hogy hamar megtalálható leszel az információs szupersztrádán. Függetlenül attól, hogy blog szolgáltatónál blogolsz, vagy éppen saját weblapod van.

A saját weblap melletti érveim az, hogy a végletekig testre szabható terület – határ a saját elképzelésed, céljaid, és a fogadott webfejlesztőd kvalitásai. Annyira érdekes amúgy, hogy 2020-ban már “fogadott webfejlesztőről” beszélünk. Ugyanúgy, mint ahogy mindenkinek kellene egy coach, minden vállalkozásnak szüksége van egy webfejlesztőre, aki szakmaiságával támogatja a vállalkozást – folyamatos együttműködéssel.

Konklúzió

  • A blogmotor olcsó,
  • mindkettő egyaránt megtalálható a keresőkben,
  • az egyedi weblap pedig testre szabható.

Ez így azt hiszem, kettő kettő – döntetlen. Viszont én azt mondom, hogy minden vállalkozásnak, aki hosszú távon és komolyan tervez, szüksége van arra a szabadságra, ami a weboldal testre szabhatóságát illeti. Így nálam 3:2-re az egyedi weblap nyer, mert ez a pont duplát ér 😉

Ki vagyok én?

Üdv, a nevem Tolvaj Sándor. A coaching és az önismeret által keresem annak a módját, hogyan élhetjük meg belső erőnket, kreativitásunkat, szabadságunkat. Misszióm, hogy az eddig megszerzett tapasztalataimmal segítek a hozzám hasonló fejlődni vágyóknak.